Den Mindre Söta Mamman

När sonen blev tre var det inte längre ok att inte få saft när kusinerna får eller att inte få köpa de där plastgubbarna. För en svartvit person med starka drag av fröken duktig kommer det krävas en massa kompromissande för att lösa det här...

Saften...

Publicerad 2014-11-11 16:26:00 i Kost,

I lördags hände det, sonen såg att kusinerna fick saft och ville också ha, han visste inte vad det hette bara att han vill ha vatten med sån där färg i, han struntade blankt i vad tandläkaren hade sagt om söta drycker då jag så stolt hade sagt - Sånt dricker vi inte ändå. Så hur skulle jag nu lösa detta, skulle han få ett glas, vad händer då? Kommer han bli förtappad i sockerträsket och få diabetes och ADHD. Min introverta hjärna snurrade på högvarv, tänk om jag hade varit beredd då jag hade kunnat ha med mig ett substitut, en jordgubbe mosat i vatten så att det blev rött, men är inte det som att säga att det är ok att dricka saft? Är det inte bättre att lära sig att det inte är något man behöver, han fick ändå festa till det med äppelpaj (utan socker, gluten och mjölk), kolhydrater på kolhydrater, någon måtta får det väl ändå vara, eller ska man få både och för att det är kalas? Kommer man att bli ett sockermonster när man själv kan välja om man blivit nekad det när man var yngre? Är det så farligt? Kommer min son känna ett sockerutanförskap och börja hysa agg? Mindre och mer rationella tankar drog förbi...
 
Pappan sa- Kan han inte få en droppe i bara så det blir färg?
Kusinerna tittade förskräckta på den skrikande 3-åringen
Farmodern försökte krama honom och upprepade orden - Mamma får bestämma, såja...
Jag var "the bad guy", jag som bara ville det bästa för mitt barn blev plötsligt det värsta.
 
Det blev ingen saft den här gången, men hur ska jag lösa det nästa gång?
                
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Den Mindre Söta Mamman

Mamman som försöker balansera att leva upp till sina egna krav för vad som är en bra mamma och fastnar ofta i de bitar som gäller kost och en giftfri miljö, men får kompromissa för att det viktigaste trots allt är att vara en närvarande mamma; att orka leka, att bara vara och att ge kärlek! På kontoret hemma får den introverta hjärnan göra det den gör bäst; kommunicera via digitala medier på områden den älskar: hälsokost och miljöfrågor. I garaget finns ett gym där träningsglädje utövas och ångest ventileras.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela