Den Mindre Söta Mamman

När sonen blev tre var det inte längre ok att inte få saft när kusinerna får eller att inte få köpa de där plastgubbarna. För en svartvit person med starka drag av fröken duktig kommer det krävas en massa kompromissande för att lösa det här...

Förskolan och maten

Publicerad 2014-11-18 10:07:00 i Kost,

Kommer till förskolan och läser på dörren "Nästa vecka ska vi baka pepparkakor", jahapp, det blev en till grej på listan. Listpunkt 43: Göra pepparkaksdeg till dagis.
Frågar fröken hur upplägget är och säger att jag gör egen, samtidigt som jag fyller på Cliffs mjölkfria pålägg i kylen (eftersom att jag inte vill att han äter margarin som är förskolans mjölkfria alternativ köper jag själv pålägg), ser brödet de ska äta till frukosten och mår regelrätt dåligt...
 
Hade jag haft den mentala orken så hade jag inte bara fixat så att han får mjölkfria och sockerfria alternativ utan även fria från den gigantiska mängden kolhydrater, men ibland får man se till det stora hela också, jag ska orka vara en närvarande, glad mamma när Cliff kommer hem, inte vara sängliggandes för att jag jobbar heltid och lagar maten till både förskolan och hemma. 
 
Vi äter mindre kolhydrater hemma, vi äter inte bröd, inget socker, gluten- och mjölkfritt och vi fokuserar på väl sammansatta måltider, i rätt mängder för att inte frisätta stora mängder insulin i kroppen på en och samma gång, det får räcka så.
 
Det där med gluten... som det verkar på de studierna jag läser så ligger det en genetisk faktor bakom glutenallergi och intolerans som kan ge sig till känna senare i livet, men inte för att man äter för mycket gluten utan för att din kropp är stressad av någon annan orsak, som sjukdom, graviditet, emotionellt. Det gör immunförsvaret reaktivt och därigenom kan den också börja reagera på gluten precis som den var programmerad att göra.
 I vilket fall så är sädesslag liksom nötter, soja och mjölk allergener som många är allergiska mot och det får mig att känna att dess proteiner är mer reaktiva än i andra livsmedel så jag vill ändå hålla mängderna nere även om studierna hittills inte visar att jag skulle behöva det. På grund av lektiner som jag skrivit om tidigare så tror jag överhuvudtaget inte på att "snöa" in på några livsmedel utan på att variera sig så att kroppen inte får för mycket av samma eventuellt inflammationsdrivande ämnen att jobba med, då förhoppningsvis klarar immunförsvaret av det bättre, inget jag har vetenskapliga belägg på dock. Är man hårt stressad på något sätt eller får problem vid intag av viss mat så kan det definitivt vara värt att prova och utesluta det, men för att förutse en katastrof längre fram undrar jag om det är ett val man måste göra idag.
 
I grunden så tror jag på att hålla tarmfloran och immunförsvaret glada med goda bakterier, antioxidanter från färgglada grönsaker, D-vitamin och hög kvot omega-3 fettsyror och hålla nere på för kroppen stressande situationer där det går, så är kroppen rätt så bra rustad.
 
Pepparkaksdegen är iallafall fri från både mjölk, socker och vete, men då har vi lektinerna från nötmjölet istället. Jag tröstar mig med att det nog balanserar upp något annat.
 
Träningslära har sammanställt bra studier om gluten på svenska om du vill läsa mer.
 
                  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Den Mindre Söta Mamman

Mamman som försöker balansera att leva upp till sina egna krav för vad som är en bra mamma och fastnar ofta i de bitar som gäller kost och en giftfri miljö, men får kompromissa för att det viktigaste trots allt är att vara en närvarande mamma; att orka leka, att bara vara och att ge kärlek! På kontoret hemma får den introverta hjärnan göra det den gör bäst; kommunicera via digitala medier på områden den älskar: hälsokost och miljöfrågor. I garaget finns ett gym där träningsglädje utövas och ångest ventileras.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela